Tutoring in the National University of San Martin, Tarapoto, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56926/unaaaciencia.v2i2.44

Keywords:

student adjustment, academic support, higher education, educational integration

Abstract

The research evaluated the tutoring system at the National University of San Martín, Tarapoto, Peru. A non-experimental approach with a descriptive design was used, with a population of 324 students and 32 teachers, and a sample of 15 teachers and 150 students. Questionnaires were used as instruments. The results revealed that the mentoring process was divided into three stages. The initial tutoring (I and II semester) had a regular perception by the students. The stay tutoring (III to VIII semester) was partially developed, with 53% of respondents rating it as regular. Completion tutoring received a poor rating, with 70% of respondents expressing dissatisfaction. In conclusion, deficiencies were identified in the tutoring system, such as the lack of access to student information, the absence of planning and documentation to support the tutor's performance and the lack of knowledge on the part of both students and tutors about the tutorial action. Despite this, the incorporation and integration of students into the university largely depended on their own efforts. The need to address these deficiencies to improve the system was highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez González, M., & Álvarez Justel, J. (2015). La tutoría universitaria: del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 18(2), 125. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.219671 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.219671

Asamblea Universitaria. (2016). Estatuto de la Universidad Nacional de San Martín - Tarapoto. In Resolución N° 005-2016-UNSM/AU-R/NLU. Artículo 54. https://www.transparencia.gob.pe/enlaces/pte_transparencia_enlaces.aspx?id_entidad=10409&id_tema=5&ver=

Benites, R. M. (2020). El papel de la tutoría académica para elevar el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Revista Conrado, 16(77), 315–321. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000600315&script=sci_arttext&tlng=en

Castro Cuesta, R. A. (2014). Análisis de las buenas prácticas del tutor universitario: estudio de caso en la Universidad Tecnológica de Chihuahua de México [Universidad Autónoma de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/133264

Castro, F., Durán, E., & Urbieta, E. (2018). Inducción E Integración A La Vida Universitaria. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/2022

Ferreyra, M. M. (2017). Momento decisivo: la educación superior en América Latina y el Caribe. Education for Global Development. https://blogs.worldbank.org/es/education/momento-decisivo-la-educaci-n-superior-en-am-rica-latina-y-el-caribe

Figuera Gazo, P. (2015). Persistir con éxito en la universidad: De la investigación a la acción (1st ed.). Laertes editorial, S.L.

García, J. L. A. (2019). La tutoría universitaria como práctica docente: fundamentos y métodos para el desarrollo de planes de acción tutorial en la universidad. Pro-Posições, 30. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0038 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0038

López Gómez, E. (2015). La tutoría en el EEES: propuesta, validación y valoración de un modelo integral. Ediciones Universidad de Salamanca, 33, 235. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA448568718&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=fulltext&issn=02125374&p=IFME&sw=w&userGroupName=anon~3ab578f9&aty=open-web-entry

Mariscal González, S. L. (2013). La integracion social de los estudiantes a la vidauniversitaria en su primer año. In Los estudiantes y la universidad: Integración, Experiencias e Identidades (1st ed., p. 334). Anuies, Dirección de Medios Editoriales.

Merino Orozco, A., Berbegal Vázquez, A., Saez Velasco, S., & González García, J. (2023). El acompañamiento para la proyección académico-profesional desde la tutoría universitaria: un análisis cualitativo desde la mirada docente. Debate Universitario, 13(22), 9–24. https://doi.org/10.59471/debate202343 DOI: https://doi.org/10.59471/debate202343

Narro, J., & Arredondo, M. (2013). La tutoría como proceso fundamental en la formación de estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 35(141), 132–151. https://n9.cl/bm8s9 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.141.40528

Pérez-Serrano, M. J., Rodríguez-Pallares, M., & González-Alonso, M. Y. (2020). Utilidad de las tutorías académicas en la universidad. Revista de Ciencias de La Comunicación e Información, 57–74. https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).57-74 DOI: https://doi.org/10.35742/rcci.2020.25(1).57-74

Perosa, G., Benítez Molina, P. I., & Jarpa Sandoval, B. M. (2021). Trayectorias educativas en América Latina y el Caribe en el Siglo XXI. Foro de Educación, 19(2), 45–68. https://doi.org/10.14516/fde.888 DOI: https://doi.org/10.14516/fde.888

Saavedra Villacrez, W. (2016). Propuesta de un sistema de tutoría universitario [Universidad Nacional de Trujillo]. http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/7769

Tuero Herrero, E., Cervero, A., Esteban, M., & Bernardo, A. (2018). ¿Por qué abandonan los alumnos universitarios? Variables de influencia en el planteamiento y consolidación del abandono. Educación XX1, 21(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.20066 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20066

Yapu, M., Apaza, E., & Xavier, F. (2021). Jóvenes universitarios, nuevas tecnologías y desigualdad. Ciencia y Cultura, 25(46), 11–38. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2077-33232021000100002&script=sci_abstract&tlng=pt

UNAAACIENCIA

Published

2023-10-10

How to Cite

García-Castro, J. C., Torres-Delgado, W., Cárdenas-García, Ángel, & Chávez-Bazán, M. (2023). Tutoring in the National University of San Martin, Tarapoto, Peru. UNAAACIENCIA-PERÚ, 2(2), e44. https://doi.org/10.56926/unaaaciencia.v2i2.44

Issue

Section

Original articles